SESUATU PENGEMBARAAN BERMULA DENGAN SATU LANGKAH

Isnin, 17 Ogos 2009

Ubah Stigma Tentang Cari Jodoh

ADA rupa, ada gaya, berkerjaya dan berharta tetapi kenapa masih bersendiri? Itu antara soalan klise kerap menghujani lelaki mahu pun wanita yang pada pandangan kasar sudah memiliki hampir segalanya - kerjaya, wang ringgit, kediaman sendiri, kenderaan yang selesa, penampilan bergaya dan sebagainya - namun memilih untuk mengekalkan gelaran bujang atau solo.

Status solo memang menjadikan seseorang bebas tanpa sebarang ikatan untuk melakukan apa saja tanpa perlu meminta izin daripada suami atau isteri.

Tetapi benarkah 'kebebasan' alasan mutlak untuk memilih gaya hidup sebegitu ataupun mereka sebenarnya memang cerewet dalam memilih teman atau mungkin juga mereka hidup bujang kerana tiada pilihan.

Bagi golongan ini insiden ahli keluarga menjodohkan atau mengatur janji temu dengan seseorang yang mereka rasakan layak sudah menjadi perkara biasa.

Namun disebabkan berasa ego tercabar kerana dianggap tidak berupaya mencari pasangan sendiri 'niat murni' ahli keluarga akhirnya putus di tengah jalan.

Ramai juga di kalangan mereka ini percaya pada 'pertemuan yang tidak dirancang' dengan pasangan dan yakin itulah jodoh terbaik buat mereka. Dek kerana terlalu berpegang kepada prinsip itu juga mereka sanggup menunggu dan terus menunggu biarpun semakin dipanjat usia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan